2013. november 18., hétfő

Kirándulás a Kétbükkfa-nyeregből a Nagy-Szoplákra, a Vaskapu-völgybe és az Ördög-lyuk-barlanghoz

Erre a pilisi kirándulásunkra a Kétbükkfa-nyeregből indultunk, mely a Pilisszentlélek, Dobogókő és Pilisszentkereszt háromszögében, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkban található. Először a 710 m magas Nagy-Szoplák tetejére mentünk fel. Itt megnéztük a Szent Özséb-barlang bejáratát, mivel ez egy vasajtóval lezárt barlang. Hossza 800 m, mélysége 82 m. A jelenleg is aktívan kutatott barlang dachsteini mészkőben található.

Innen a Simon halála elnevezésű úton haladtunk tovább, majd a Vaskapu-völgyön keresztül, az Ördög-lyuk-barlang érintésével érkeztünk vissza a Kétbükkfa-nyereg parkolójába. Az Ördöglyuk-barlang 486 m magasságban nyílik. A triász időszaki mészkőben kialakult barlang 300 m hosszú és 38 m mély, elágazó, aknákkal tagolt. Elsődlegesen a meleg vizek alakították, majd később víznyelőként működött. A falakat szép, oldott formák, a járatok egy részét cseppkő díszíti. Jelentős denevér telelőhely, a Belső-termet vastagon borítja a guanó. Lezárt, csak engedéllyel látogatható. Biológiai értékei miatt 1982 óta fokozottan védett természeti érték.
Az Ördög-lyuk-barlangról az információk innen származnak.

A szép napsütéses időben kellemes kirándulás volt, bár sok különleges látnivalóval nem találkoztunk, de az őszi erdő csodaszép színekkel kárpótolt .....

A felvételek 2013. október elején készültek.

Útban a Nagy-Szoplák teteje felé

A Szent Özséb-barlang bejárata

A lejárat

A barlang leírása

A Nagy-Szoplák teteje

Kicsi "druszám"

Az őszi erdő pompás színei....

Őszi kikerics

A Vaskapu-völgy....

Kiértünk a völgyből, indulunk az Ördög-lyuk-barlang felé

Erdei sír

Egy szép zöld csúszó-mászó

"Még nyílnak a völgyben a kerti virágok..."

Az Ördög-lyuk-barlang közelről...

...s kicsit távolabbról

Majd még távolabbról....

1. Csodás képsorozatot hoztál! Nagyon szép időtök volt és a táj mesés! Ha tudnád hányszor átnéztem a fotókat nem tudtam választani. Talán fentről a 14. kép amit ha elküldenél örülnék neki és előre is köszi.

2. Köszi Éva! Az időnk valóban nagyon szép volt, különben nem is sikerültek volna ilyen szép színesre a képek :)
    Amit kértél fotót, küldöm majd...

3. Gratulálok, gyönyörű fotók!