a Budai-hegység, a Pilis, a Visegrádi-hegység, a Dunakanyar, a Börzsöny, valamint a Gerecse legszebb, általunk bejárt tájai...

2015. március 10., kedd

A Zajnát-hegyek sziklavilága


A Zajnát-hegyek a Pilis déli részén található. A hegy régen valóban kopár volt, de 1927-ben Dévényi Antal erdőmérnök tervei alapján a nagymérvű fakitermelés helyén a dolomit sziklákat betelepítették feketefenyőkkel. Nagyon nagy munkát végeztek, teraszokat alakítottak ki deszkákból, facölöpökből és ide ültették a fenyőket.
Nagyon szép kilátás nyílik a hegy tetejéről a környező hegyekre, ellátni Pilisszántótól a Kevélyekig és Pilisvörösvár felé a Budai-hegyekig. A fenyők szépen nőnek a kevés talajjal befedett hegyoldalakon az érdekes formájú sziklaformációk között.

A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti Kopár Csárda (10-es út, 23 kilométerkőnél) közelében indul a piros jelzés a Vörös-hegyre, majd tovább észak felé haladva egy esőbeállóhoz érve jobbra kell fordulni a jelzetlen ösvényre. A hegyoldalakon érdekes formájú sziklaformációk között vezet az út.
A mostani teljes utunk kb. 5,6 km volt.

A felvételek 2015. március elején készültek, az utolsó 4 kép pedig még 2009. júliusában.


Kilátás a Vörös-hegy tetejéről, a háttérben Pilisszántó látszik


Gyönyörűek a fenyők, így bármikor idelátogathatunk, mindig zöld környezet fogod minket.


Az ösvény, ahonnan az előző kilátások láthatóak

Fenyőhajtások....






A távolban egy érdekes sziklaalakzatot csodálhatunk meg...

...majd egy kicsit más pozícióból....

...és ráközelítve, mintha egy macifej lenne  :-)

A Gyula-pihenő a Vörös-hegyen, 372 m magasan



Bélyegezni is lehet itt, hát bélyegeztünk...

A bélyegző itt "lakik"

Kilátás a kopjafa mellől...

A kép közepén egy kis fehér, bástya szerű sziklaalakzat látszik, amit fel is kerestünk, és felmásztunk a tetejére.
Háttérben Pilisvörösvár és mögötte a két Kevély.

A szikla kicsit közelebbről


És a szikla még közelebbről. A különleges alakzat a Vörös-hegytől keletre található.

Pilisvörösvár látképe

Majd tovább haladva ezen a meredek úton kell leereszkedni....

...s akkor ide érünk ki - a kopár sáv alatt a néhány évvel ezelőtt épített gázvezeték húzódik

Egyik irányba nézve a piliscsabai murvabánya látszik...

....másik irányba pedig Pilisvörösvár

A gázvezeték útja felett átmegyünk és tovább haladunk az erdőben. Ennél az esőbeállónál kell jobbra lekanyarodni egy jelzetlen ösvényen, ami a teraszos hegyoldalban vezet végig.

A teraszos rész. Sok ilyen facölöpökkel és deszkákkal kialakított és védett részt láthatunk.

Tovább az ösvényen


Kémlelődünk....


A széles sáv - ahol a gázvezeték húzódik - már fentről nézve


A teraszos hegyoldal



Ebédelünk :-)

Ismét egy teraszos kialakítás

És közelebbről


Alig látni a tetejét

Tovább a hegygerincen, közeledve a bástya szerű sziklához

Gyönyörű volt a kilátás....

...és a teljes panoráma


Itt még az úton mentünk, s gyönyörködtünk a szép fenyőkben...

....de később úttalan-utakra tévedtünk, mire megtaláltuk a sziklákat.

A szikla egyik része

Lenézve a mélybe...

...volt hova nézni

És mellette a másik szikla, ami még szebb....

Feri a szikla tetején, én most kihagytam a sziklamászást.

És már lentről nézve a sziklákat, ahol az előbb jártunk

Itt a széles úton jöttünk vissza

Egy szép lepke, akit kicsalogatott a friss tavaszi idő és napsütés.


A 2009. júliusi képek, amikor először fedeztük fel a sziklákat

Akkor is ugyanolyan szép volt


A "veszélyes" helyet akkor még nem tartottam eléggé veszélyesnek

És egy kis pihenő a szép kilátóhelyen.



17 megjegyzés:

  1. Csodás hely! Ha fizetnének érte akkor sem mennék ki oda a sziklára :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most én is már óvatosabb voltam, mint régen :-)

      Törlés
  2. Én nem vagyok erdész, de....
    1. Nem értem, hogy egy ilyen helyen, ahol omlik-csúszik a föld, de annyira, hogy helyenként még mesterséges gátakkal is meg kell fogni, miért lassan növő fenyőt ültetnek. ?
    2. Ezt a fenyőfajtát épp most takarítják le a Mecsek jelentős részéről, elkapta valami betegség - erdőrészek száradtak ki. Meglehetősen csúf, mondhatnám tragikus a látvány....
    3.Egyszer régebben olvastam valahol, hogy az országutak mellé itt-ott telepített fenyvesek se "igazán jöttek be" - és hogy a jövőben nem fognak fenyőerdőket ültetni az utak mellé.
    Annyi itt honos, gyorsabban növő, igénytelenebb fa létezik, miért pont fenyőt ültettek ? Nem vagyok képes megérteni. Persze lehet, hogy ti sem tudjátok az okát - de én el szoktam ilyesminken gondolkodni....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, Mari ezekre sajnos nem tudok válaszolni. Mindenesetre itt szépek a fenyők, nem betegek. És kellemeset lehet kirándulni....

      Törlés
    2. Trianon után elvesztettük erdeink 90%-át és nagy volt a faigény, így új termőterületeket vetettek be. A homokra inkább akácot, a dolomitra feketefenyőt, mert ott csak ezek voltak képesek megélni.

      Törlés
  3. Nagyon szép hely! Valamikor gyerekkoromban én is jártam errefelé.

    VálaszTörlés
  4. Kockamami alias Csirmazné K. Márta2017. január 25. 8:35

    Ragyogó fotók, gratulálok. Én is jártam már erre, a sziklaegyüttes neve - ha esetleg nem ismert - Kőember vagy Sziklatorony. Nagy kihívás fölmenni hozzá, én háromszor is vállalkoztam rá, imádom az efféle természeti képződményeket, ilyenkor szárnyal az ember fantáziája, hogy mit lát bele. Magam is természetjáró vagyok, két kedvemcem a virágok és a sziklák. köszönöm a virtuális túraélményt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen, a gratulációt is, és a kiegészítést is. Csodálatos képződményeket alkot a természet, csak észre kell vennünk... :-)

      Törlés
  5. Nagyon szeretem a blogotokat! Ugyanennek a terepnek a bennszülöttje és szerelmese vagyok, nagy élmény csodálatos felvételeitek sokaságán is megcsodálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük, örülök, hogy tetszenek a képeink! További jó böngészést az oldalunkon :-)

      Törlés
  6. Nagyon szép ez a szikla. Esetleg meg tudná adni a koordinátáit?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük megkeresését! Pillanatnyilag nem tudjuk megadni pontosan, tudtommal jelzett út sem vezet oda, és először is csak véletlenül találtunk rá. De este megpróbálunk rákeresni az akkori utunkra, talán sikerül megadnunk a koordinátáit.

      Törlés
    2. A Google Earth szerinti koordinátái ezek:
      47°37'53.61"É 18°52'32.63"K

      Törlés
    3. Köszönöm a fáradozását! Majd megpróbálom megkeresni.

      Törlés
    4. Nagyon szívesen. Sok sikert hozzá, és szép kirándulást kívánunk!

      Törlés
  7. Kedves Katalin!
    Segítségével sikerült megtalálni a sziklát. Még egyszer köszönöm!
    Találtam egy weboldalt, ahol elég sok szép szikla van koordinátákkal:
    http://www.dunaipoly.hu/hu/sziklaleso
    Talán talál olyat, ahol még nem járt és érdekli...

    VálaszTörlés